Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg
menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas-- oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins (KDA) Malaysia-- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

Pengikut

Selasa, 6 September 2011

Raya naik 2kg...hehe. cara membaca kandungan carb?

memacam aku sebat je......bukan selalu nak makan sedap2...kueh, tempeyek, ketupat..

dari 68 dah ke 70...hahaha angka 7 kembali..tapi xpe, ada org kata aku kurus sgt xelok(jaga hati sendiri)

tapi br lepas makan charkoteow..hehehe :)

yg mana baru nak start, aku ucapkan good luck!! dan jgn putus asa, buat je induction sampai dapat berat idaman korang.

tips: amalkan membaca nutrition label sebelum membeli sebarang makanan...tgk pada carbohitrat k

ni cara baca http://lowcarbdiets.about.com/od/nutrition/ss/nutritionlabels_5.htm

 
aku terangkan sket,takut korang x faham omputih macam aku,,hehe

katakan nutirian di atas utk biskut la kan..

ok dia kata per serving dia 20g makan setiap 20g ada 15g carb. 
jadi kalau 16 keping biskut..korang darab la 15 carb dengan 16 keping biskut...dpt la jumlah carb satu bungkus biskut tu...


contoh lain.. ada yg tulis 20g per serving je.
so korang kena tgk berat 1 pack yg korang beli tu berapa g. kata kan 100g, so 100g bahagi 20g = 5 kan, so 5 darab dengan 15g carb..bermakna utk satu pack yg korang beli tu = 75g carb..

tak faham gak? pepandai la k..lum gi kursus utk jadi cikgu lagi,hehe


untuk yang berdiet atkins, pastikan bawah 20g carb sehari :) 

update dari titus:

Cik Muda Shazaliza Azlin
  • Salam Fazrin,

    Titus just nak tambah sikit tentang satu post dlm ur blog. Yang cara membaca kandungan carbs tuh.

    Cara pembacaan fazrin tuh dah betul. Cumanya fazrin lupa nak cakap utk tolakkan dgn jumlah fibre dalam label tu utk dapatkan net carbs sesuatu makanan. Contohnye dalam gambar yang fazrin bagi tu kan:

    Total carbohydrate: 15g
    Dietry Fibre : 4g

    So utk dapatkan net carbs makanan tuh, u kene tolakkan jumlah total carbs - dietry fibre = means 15g -4g = 11g net carbs.

    Hehe....anyways. good blog u have there! Byk membantu org.Congrats! satu lagi blog atkins in BM!


    bici : korang fahamkan sendiri k, aku tak reti nak terangkan detail, kena tanya titus k.
    thanks for update, aku pun xtahu pasal benda ni,hehe.good!!

6 ulasan:

Kay berkata...

Naik 2 kg je??

Carb kna amik brp je sehari?
Kalu ikut my fitness kna amik 160g je srhari, rasanya laa dh lama x masuk website

aullea berkata...

baru dengar bici naik berat.. kalau tak turunnnnnnnnnnnn jeeee!

alah 2 kg je..senang kcg nk lupus blk

jay berkata...

Bici takper la... naik 2kg pon, nanti senaaaaang jer nak turun balik. kan? kan? kan?

Akak, Alhamdulillah, tak naik lpas raya (sebab betul2 punya beringat), tapi agak susah nak turun banyak, setakat 100g-400g jer sehari... Nak buat camno, org selalu ajak makan

(alasan....)

Jeleslah tengok Bici dah tinggal lagi 3kg utk turun.... ^___^

amaniammar berkata...

bici..
naik-naik pung nanti next week
trus drop 65kg..mna tahu dah wt induction...

keep it up....

Faz Fazrin berkata...

kehelan - utk diet atkins carb takleh amik lebih dari 20g sehari.

aullea - tiap hari ada je makanan sedap2,dugaan...makin lemah da skrg ni,haha.

tinta hatiku - nak naik jap je, nak turun punye la lame,hohohoho

amani - ntah la, xtahu la bile leh dapat, dah tak pantang sgt. dapat maintain pun jadi la skrg

N a d i a berkata...

huh, semua orang tak boleh nak kalahkan KENAIKAN berat aku.





huwaaaaa~