Saya juga seperti anda mengalami masalah kegemukan, dan sentiasa berusaha untuk kurus..bertahun2 saya cuba kurangkan berat badan, tapi tak berjaya. impian saya untuk kurus telah menjadi kenyataan bila terjumpa "Diet Atkins". cubaan pertama saya selama
Seminggu turun 5 kg
menguatkan lagi semangat saya untuk teruskan diet ini. 2 bulan pertama saya berjaya membuang 22kg, & lagi 8kg utk 2 bulan berikutnya.hasilnya 30kg selama 4 bulan.

Saya kongsi caranya disini -- Diet Atkins -- ,& buktinya --Sebelum & Selepas-- oleh kerana saya tidak berkesempatan untuk menjawab soalan,
saya telah menubuhkan -- Kelab Diet Atkins (KDA) Malaysia-- untuk kita semua berkongsi ilmu disana, anda boleh request sebagai ahli. Segalanya percuma.

Pengikut

Jumaat, 11 Oktober 2013

Cara kira Anggaran kalori & bmi

ANGGARAN KEPERLUAN TENAGA 
Bagi orang dewasa 
BERAT BADAN X 30 = kcl
CTH 60 kg X 30 = 1800 kcl sehari

Indeks jisim badan
Indeks jisim badan atau Body Mass Index (BMI) adalah teknik pengukuran komposisi
badan dengan menggunakan nisbah berat dan tinggi. Pengukuran ini sesuai untuk
individu yang tidak mempunyai jisim otot yang berlebihan atau agak rendah. Oleh itu,
dua ukuran yang perlu diambil untuk mengira BMI ialah ketinggian (m) dan berat badan
(kg). Hal ini demikian kerana BMI berpandukan kepada konsep bahawa berat badan
seseorang itu bersesuaian dengan ktinggiannya.

Formula pengukuran BMI :
BMI = berat (kg) / Tinggi (m)

Faz: tp kalau tgh diet atkins, tak perlu kira  kalori..

Tiada ulasan: